Busseja lisää, kiitos

Valtuustossa 2.3 pitämäni vihreiden ryhmäpuheenvuoro Nurmijärven bussiliikenteen järjestämisestä. Asia koski ELY-keskuksen tekemää selvitystä Nurmijärven tulevasta bussiliikenteestä.

Arvoisat kuulijat,

Bussiliikennettä koskevassa keskustelussa on Nurmijärvellä ollut yksi heikkous: täällä on toistuvasti keskitytty puhumaan hinnasta ja kuluista, eikä palvelun tasosta.

Kuluihin keskittyminen on johtanut siihen, ettei keskustelu ole koskettanut melkein ollenkaan sitä, miten me saisimme _enemmän_ matkustajia _busseihin.

Uskon, että varmasti jokainen nurmijärveläinen on sitä mieltä, että bussiliikennettä on parannettava ja käyttäjämäärät on saatava kasvuun. Syyt ovat yksinkertaisia:

Ensinnäkin. Moottoritien ja Klaukkalantien ruuhkista ei päästä eroon millään muulla kuin sillä, että yhä useammat alkavat käyttää bussia. Vaikka Klaukkalan ohitustie valmistuisi, uusia asuntoja rakennetaan sellaiseen tahtiin, että kohta ruuhkat ovat taas arkipäivää.

Toinen syy parantaa joukkoliikennettä on se, että tämä hyödyttäisi suoraan taloudellisesti myös perheitä. Tällä hetkellä monet perheet Nurmijärvellä kokee olevansa pakotettuja ostamaan kaksi-neljä autoa, mopoautoa tai mopoa, koska ilman niitä arkinen liikkuminen harrastuksiin, kauppaan ja töihin on yksinkertaisesti liian hankalaa. Kouluikäisiä joudutaan kuskaamaan harrastuksiin vain, koska bussiliikenne ei toimi. Tällainen pakko ei ole yhdenkään perheen etu, eikä se varmasti lisää kunnan vetovoimaa. Nykymaailmassa toimiva joukkoliikenne on selvästi tekijä, joka lisää kunnan houkuttelevuutta. Tämä pitäisi Nurmijärvelläkin ymmärtää.

Mitä sitten pitäisi muuttaa? Linjoja pitäisi olla yksinkertaisesti enemmän, vuorovälien pitäisi olla ennakoitavissa ja bussien välisten vaihtojen pitäisi toimia. Lisäksi kehäradan valmistumisen jälkeen meillä on oltava yhtenäinen lippujärjestelmä HSL:n kanssa – muuten on utopistista ajatella, että kehärataa aletaan käyttää.

Hyvä joukkoliikenne tarkoittaa sitä, että linjat kulkevat aina, myös viikonloppuisin.

Jos viikonloppuvuoroista karsitaan, perheet joutuvat hankkimaan sen toisen tai kolmannen autonsa. Joukkoliikenne on houkuttelevaa vain, jos siihen pystyy luottamaan ja jos se aidosti toimii aina. Lisäksi asiakkaita on kyllä nykyisinkin viikonloppuisin, vaikka täällä pyörii käsitys, että näin ei olisi.

Monia näistä kysymyksistä ei ELY:n selvityksessä ole käyty vielä tarpeeksi hyvin läpi. Esimerkiksi bussien välisiä vaihtoja ja lippujärjestelmää koskevat osat ovat epämääräisiä… Bussiliikenteen tarve tulee Nurmijärvellä kasvamaan, kun uusia asuinalueita rakennetaan. ELY:n selvitys ei ota oikeastaan lainkaan huomioon tätä. Lisäksi on epäselvää, pystyykö ELY ylipäänsä hallitsemaan näin suurta palettia ja onko se paras taho järjestämään asiaa.

ELY myöntää itsekin, että Nurmijärvi on tietynlainen koekaniini tässä kilpailutuksessa, koska missään muualla ei näitä kilpailutuksia vielä ole tehty. Tämän takia uuden valtuuston pitää saada aikaa perehtyä siihen, mitä nyt on tapahtumassa. Asia on liian tärkeä ja se koskettaa liian montaa kuntalaista, jotta siinä voidaan jättäytyä hyvän tuurin varaan. Siksi vihreät kannattavat Peltosen esitystä palauttaa asia vielä tässä vaiheessa valmisteluun.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s